דלג לתוכן המרכזי
ניווט בסליידר יש להשתמש בחיצי המקלדת

ניהול קונפליקטים בבית הספר

מנהלים בארגונים ציבוריים מתמודדים בעבודתם עם קונפליקטים רבים – כאלה שהם צד להם, מול גורמים מערכתיים, מול עובדים ומול מקבלי שירות, וכאלה שהם נדרשים להתערב בהם – בין עובדים לבין עצמם, בין עובדים למקבלי שירות. עבודת מנהלי בתי הספר הינה חלק מכלל מובנה זה של עבודת הניהול בשירות הציבורי: מורות ומורים עשויים להקלע למצבי קונפליקט זה עם זה, מול תלמידים ומול הורים. ניהול בית-הספר  דורש מיומנות באיתור הקונפליקט, זיהויו ומיפוי האינטרסים המנוגדים השוררים בו. הלומדים יכירו גישות שונות לקונפליקטים בארגוני חינוך ולדרכי ההתמודדות עם קונפליקטים – איתם, מולם ובעזרתם.

הקורס יתקיים במהלך שבעה מפגשים בני ארבע ש"ש כל אחד. בכל אחד מן המפגשים תוצג תשתית תיאורטית רלוונטית לצד פעולה סדנאית של ניתוח ארועים והתייחסות אליהם. הלומדים יוזמנו להשתתף בסקירת החומרים התיאורטיים – תוך שילוב למידה עצמית ולמידת עמיתים, בהתייחסות לארועי קונפליקט שהם נתונים בהם או שמתרחשים בסביבתם.

 

הנושאים:

  • בית הספר כזירה: עיצוב מדיניות ופוליטיקה ארגונית

  • יישוב קונפליקט או ניהולו ? משא ומתן, שכנוע, קבלה והסכמה כמושגים גמישים

  • מיפוי סכסוכים: איתור אינטרסים, זיהוי נקודות הסכמה ומחלוקת

  • האם להתערב? מנהל כ"מבוגר האחראי" או כ"צד השלישי"

  • בית הספר והחברה הישראלית – האמנם מיקרו קוסמוס?

  • פוליטיקה רחבה ופוליטיקה מקומית – חדר המורים כדוגמא

  • "זה לא אישי" – תהליכים של הדרה והכלה בין מורים לתלמידים

חובות הלומדים וההערכה:

השתתפות פעילה ותרומית לשיעורים

קריאה רציפה והגשת שלושה דוחות רפלקטיביים

הגשת עבודה מסכמת – ניתוח ארוע באמצעות הגישות שנלמדו בקורס ותוך שימוש בביבליוגרפיה מתאימה.

 

רשימה ראשונית של פריטי קריאה:

  • אופלטקה, י., (2007): עזרה, שיתוף-פעולה וקונפליקטים בארגון החינוכי. SVOONG

  • ברונשטיין, צ. (2013). ביבליותרפיה ארגונית: תאוריה ופרקטיקה - פרספקטיבה חדשה לחקר ארגונים ולייעוץ ארגוני . בתוך: ישראל כ"ץ (עורך). אנליזה ארגונית : כתב עת לייעוץ ארגוני - גיליון 19, עמ' 29-52

  • גלין, א., (2005): משא ומתן: המימד החבוי. תל-אביב: הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב,   עמ'  23 - 40.

  • דור חיים, פ. (2013). סדר ו"אי סדר" בבית הספר: על חרדה, פרדוקסים ומנגנוני הגנה בארגוני חינוך. בתוך: ישראל כ"ץ (עורך). אנליזה ארגונית : כתב עת לייעוץ ארגוני - גיליון 19, עמ' 53-64

  •  

  • Ball, S., Maroy, C. (2010). School's logics of action as mediation and compromise between internal dynamics and external constraints and pressures. Compare: A Journal of Comparative and International Education

  • Hatch, M.J. (2006). Organizational Power, Control and Conflict. Organization theory. Oxford: University Press. 215-292.

קישורים נוספים

מתעניינים בלימודים? מלאו פרטים וניצור איתכם קשר או חייגו 5051*

לימודים בקהילה חמה ותומכת

מכללת "אוהלו" לחינוך ולהוראה שוכנת בקצרין אשר בגולן, במרכזה של אחת משמורות הטבע המרהיבות בנופי הארץ. באוהלו, קהילה ומגורי סטודנטים איכותיים וסל מלגות נרחב.

              
תמונות מהמכללה
יצירת קשר מלאו פרטים או חייגו

5051*