לילה טוב אורח, התחבר
logo
שתפו ב:
ליצירת קשר בנושא
במכללת אוהלו פורצים את גבולות החינוך- מחנכים את הדור הבא
*שם:
דואר אלקטרוני:
*מספר טלפון:
*קטגוריה:
תוכן:

דווקא בקצרין הרחוקה והפריפריאלית מתמודדים עם הנושא הכי מורכב במערכת החינוך, ומכריזים על עידן חדש בהכשרת המורים. במכללת "אוהלו" בקצרין, הושק במסגרת פרויקט בינלאומי בשיתוף חברות הענק סטילקייס ואינטל מתחם כמותו לא קיים בישראל. במתחם פורץ הדרך – אשר עלות הקמתו נמוכה משלל תכניות הלימודים הקיימות כיום - יוכשרו מורים באופן בו נרצה שילדינו יתחנכו בעתיד. במכללה שמים דגש על 'פדגוגיה אחרת' שתוביל לחינוך אחר, ומציעים מסלולים שלא קיימים בשום מקום בארץ. "כנשיאי מכללות לחינוך אנחנו חייבים להתבונן קדימה, ולהיערך לקראת אתגרי העתיד", מסביר ראש המכללה, פרופסור שמעון עמר, "מערכת החינוך חייבת לשנות את פניה".

במשך שלוש שנים ישבו פרופסור שמעון עמר וצוות החשיבה במכללת "אוהלו", ופיתחו מיזם שיגשים את החזון להכשרת מורים פורצת דרך. כאדם שעבר לתחום החינוך מחברת אינטל, עמר ידע לקרוא את המפה העכשווית, ובעיקר את המפה העתידית. עמר גייס את חברות הענק הבינלאומיות סטילקייס ואינטל לפרויקט, והמתחם הוקם בשטח המכללה בקצרין. "המדהים הוא", אומר פרופסור עמר, "שעלות הקמת המתחם בכל בית ספר בארץ תהיה נמוכה פי כמה מעלות תכניות כגון 'מחשב לכל ילד' הקיימות כיום במערכת החינוך. הטכנולוגיה היא רק כלי, אבל שינוי מקיף בהכשרת המורים זה הדבר היחיד שיעשה את ההבדל ויכין את התלמידים לחיים".

חברת סטילקייס המיוצגת בארץ על ידי spacetech, מומחית בעלת שם עולמי בייצור סביבות עבודה,  בנתה את מתחם כיתות העתיד על סמך מחקרים רבים אותם אספה לאורך השנים. במתחם הייחודי ממוקמות כיתות חדשניות וטכנולוגיות, בהן ניתן לשבור את אספקט הזמן והמרחב המיושנים. "הכיתה הקלאסית", טוען פרופסור עמר, "עם שיעורי הבית וכדומה אינה תואמת את מה שהילדים אחר כך פוגשים בחוץ. הסביבה שפיתחנו יוצרת תחושת אי וודאות, וגורמת לילד למצוא את הדרך והכיוון בעצמו".

הכיתות, בהן יוכשרו השנה פרחי ההוראה ב"אוהלו", בנויות כך שהתלמיד באמת יכול ללמוד וליצור ידע חדש משלו. ניתן ללמוד בהן למידה עצמאית או משותפת, להרחיב על נושא מסוים ולעניין בו את שותפיך ללמידה. ישנו מרחב המאפשר חשיבה עצמאית, מרחב המאפשר "עימות ואימות" – עימות עם ההנחות הראשוניות, ואימות השערות על ידי חקר – כיתות המאפשרות דיונים ודיבייטים ומרחב לאיסוף הידע ועיבודו. את הידע התלמידים רוכשים לבד, והמורה נמצא כדי להנחות ולהכווין.

ככלל פרופסור עמר שם אל מול עיניו את המטרה של "חינוך אחר" במכללה. מכללת "אוהלו" מציעה מסלולים להכשרת מורים שלא קיימים בשום מקום אחר בארץ, מהכשרה משותפת יחידה מסוגה של מורים בחינוך הממלכתי-דתי והחינוך החילוני, דרך הכשרת מורים לחינוך גופני ובית ספר למקצועות הכרם והיין. עמר: "אני רוצה להפוך את המורה לאטרקטיבי ורלוונטי לימינו. לשם כך צריך לשנות את ההכשרה שלו".