דלג לתוכן המרכזי

חינוך מיוחד

  • לימודי חינוך מיוחד
  • דבר ראש המסלול
  • סגל המסלול
  • התנסות מעשית
  • יצירת קשר
לימודי חינוך מיוחד
דבר ראש המסלול
סגל המסלול
התנסות מעשית
יצירת קשר

 

המסלול לחינוך מיוחד בקמפוס אוהלו מיועד להכשיר סגל הוראה לגילאי 6-21 שתפקידו יהיה לחנך תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים הלומדים במסגרות לחינוך מיוחד או בחינוך הרגיל במסגרות משלבות. כמו כן לסטודנטים יש את האפשרות להוראה כמורה משלב. אנשי חינוך שיקדמו את תלמידיהם ויביאו אותם למימוש יכולתם האישית. הגישה החינוכית העומדת בבסיס התוכנית נובעת מהמודל החינוכי – הומניסטי הממקם את התלמיד במרכז התהליך החינוכי. תוכנית הלימודים מתמקדת באוכלוסיות שונות תוך שילוב של תיאוריות ומחקרים חדשניים.

התכנית המוצעת כוללת: הכרת אוכלוסיות שונות של תלמידים עם צרכים מיוחדים (לקויות התפתחויות, הפרעות קשב וריכוז, הרצף האוטיסטי, לקויי למידה ועוד). פיתוח הידע בהיבטים תאורטיים, מחקרים ויישומיים. הכרת היבטים דידקטיים של עבודה עם תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים המשולבים בכיתה ה"רגילה" או הלומדים במסגרת חינוך מיוחד., במסגרת הלימודים קיימת התנסות מעשית המלווה בקורסי דידקטיקה של החינוך המיוחד.

 

מסלולים:

החינוך המיוחד בקמפוס אוהלו נלמד במתכונת דו-חוגית, ומתפרס על פני ארבע שנים.

במסלול יסודי ניתן לשלב חינוך מיוחד עם דיסציפלינות – לשון עברית, יהדות ומדעים.

במסלול על יסודי ניתן לשלב חינוך מיוחד עם דיסציפלינות – לשון עברית, יהדות ולימודי ארץ ישראל. 

 

לשון עברית 

העברית היא שפת המדינה, המורשת, התקשורת, החינוך והתרבות, ועל כן התמחות בלשון העברית ושליטה מלאה בשפה שהיא שפת האם, מקנה כלים שימושיים ומהותיים לכל פרח הוראה בין שהוא מעוניין לעסוק בהוראה של מקצוע הלשון כהתמחות, בין שהוא מהווה שליח חינוכי-תרבותי ובין שהוא מעוניין לשפר את לשונו כלשון הוראה בעל פה או בכתב.  

כמורים ללשון עברית יש לכם הזדמנות להרחיב את מיומנויות השפה, התקשורת והשכנוע של התלמידים. תוכנית הלימודים לחינוך והוראת לשון עברית בקמפוס אוהלו תכשיר אתכם לרמה של מצוינות, בקיאות ומקצועיות מתוך הבנה ששליטה בלשון היא הבסיס לשינוי תרבותי, אישי ומקצועי, מתוך אמונה ותפיסה שבוגרי החוג ללשון משמשים הן כסוכני תרבות לשונית והן כמורים ללשון עברית מהמובילים בתחומי המחקר של השיח.  

תכירו את התיאוריות של הבלשנות המודרנית, תבינו חשיבותו של שיח, תשכילו בהיגיון הרטורי ותבינו חשיבותה של הוראה רב תחומית ועוד. בקיאות ושליטה ברזי המחקר של השיח ובחכמת הרטוריקה הינם כלי מהותי ליצירת דיאלוג ולהשפעה על השיח הציבורי.

התכנית ללשון בקמפוס אוהלו משלב הכשרת מורים מעולים עם עשייה מחקרית של מרצים וסטודנטים יחדיו, ובכך גם מהווה גורם מלכד המייצר גאוות יחידה.

 

יהדות

לימודי הוראת יהדות עוסקים במרחב היצירה היהודית מהמקרא דרך חז"ל ועד להגות המודרנית. בתכנית להוראת יהדות בקמפוס אוהלו תפגשו מרצים וסטודנטים מסורתיים, חילוניים ודתיים שמלמדים ולומדים יחד, באווירה של פתיחות וכבוד למגוון גישות ועמדות. תלמדו בתכנית ייחודית, עשירה ומגוונת. 

התכנית מכשירה אתכם לחינוך והוראת היהדות בבית-הספר היסודי לכיתות א'-ו' או בבית-הספר העל-יסודי לכיתות ז'-י' במהלכה תרכשו את הידע, הכלים והיכולת להעמיק ולנתח את התכנים הרלוונטיים הנלמדים במערכת החינוך.

מערכת החינוך רואה חשיבות גדולה בהעמקת הלימוד בתחום לימודי היהדות מתוך הבנה כי לימוד זה יבסס את הזהות היהודית של התלמידים. ההנחה היא שביסוס הזהות יגביר את תחושת האחריות והמחויבות של התלמיד לחברה ולמדינה. מטרה זו עומדת בבסיס תכנית הלימודים של החוג ללימודי יהדות.

הלימודים בתכנית מבוססים על תפיסת המונח "יהדות" כמונח המציין את מכלול היצירה היהודית לדורותיה למן התנ"ך ועד ימינו ומתאפיין במגוון רחב של גישות ותפיסות. מכלול זה נוצר תוך ניהול מתמיד של דיאלוג, שיש לו שתי פנים: דיאלוג בין-דורי יהודי ודיאלוג בין כל אחת מרבדי היצירות היהודיות לתרבויות הסובבות אותן. התרבות היהודית מתעצבת ומתעבה על ידי תהליכי הדיאלוג הכפולים הללו. 

מגמת התכנית היא להציג בפני הסטודנט את מרחב היצירה היהודית, לעודדו להרחיב את אופקיו ולבסס את ידיעותיו בתחומי הידע הרלוונטיים לתחומי ההוראה שלו ולתפקידו החינוכי בבית ספר ממלכתי כללי וממלכתי דתי. במסגרת הלימודים תינתן הבכורה ללימודי המקרא, שהם התחום העיקרי הנלמד במערכת החינוך. ילמדו גם קורסים בתושב"ע, במחשבת ישראל  ובנושאים המהווים ציר תוכן ללימוד רב-תחומי המשלב את שלושת תחומי הדעת והמדגימים דיאלוג יהודי בין-דורי. ידע זה יכלול מחד כלים להבנת השפה, התוכן ויכולת ההתמודדות עם הטקסטים בכל אחד מתחומי הדעת. מאידך, הסטודנטים ירכשו כלים שיאפשרו להם להעביר ידע זה לתלמידיהם. כך לצד הידע הרחב בתחומי הדעת יכירו הסטודנטים את התכנים הנדרשים על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך. התוכנית תכשיר את פרח ההוראה לשלב בין מקצועות הלימוד כך שיוכל לזמן לתלמידיו מרחב מסקרן ומאתגר אינטלקטואלית וחווייתית, שבו ילמדו את מורשתם על רבדיה וגישותיה וגם יגבשו את זהותם היהודית.

בנוסף, הכוונה היא שסטודנטים העוברים את ההכשרה בתכנית יהדות יהיו מסוגלים לגשת גם לטקסטים אחרים אותם לא פגשו בלימודיהם הקשורים לכל אחד מתחומי הדעת. 

 

מדעים

תכנית הוראת מדעים שמה דגש על לימודי הביולוגיה והחשיבה המדעית. הלימודים כוללים את מדעי הטבע והסביבה, הצגת בעיות אקולוגיות הקיימות במדינת ישראל, הצעות לפתרונן תוך כדי חינוך והתנסות בסיסית במחקר בנושא. כמו כן בחוג יילמדו נושאי מדע נוספים כגון: פיזיקה, כימיה, ומדעי כדור הארץ. מגוון נושאים אלו מטרתו לאפשר למורה העתיד ידע נרחב ומקיף בנושאי המדעים. החוג מכשיר את המורים למדעי הטבע לבתי הספר היסודיים. 

החינוך המדעי הינו יסוד חשוב בפיתוח ושגשוג של כל חברה. 

אוסקר ויילד הסופר בן המאה ה-19 אמר "הצלחה במדע הינה: כאשר התנאים קיימים התוצאות יגיעו". בכדי לספק את התנאים להשגת התוצאות המרביות מהלומדים בחוג, אנו מספקים צוות מדעי מקצועי, מתחמי לימוד חדשים כגון כיתת-הביופיליה אשר מובילה את החדשנות הלימודית במדעים, ובנוסף מעבדות מחקר הכוללות מכשור חדשני, סיורים מדעיים ועוד. 

אנו מאמינים כי יצירת מודעות סביבתית והקניית ידע רחב הינה משימה ערכית וחינוכית מן המעלה הראשונה וכי הוראת המדעים ופיתוח חשיבה מדעית הינן אבני דרך מרכזיות בתהליך. 

 

לימודי ארץ ישראל

במסגרת התכנית ללימודי ארץ ישראל יתוודעו הסטודנטים לתולדות א"י והממצא החומרי שלה, יעמדו על מבנה האוכלוסייה והתרבויות המגוונות שחיו במרחבה ויכירו את ההשפעות ההדדיות שבין התרבויות, העדות והמסורות של העמים שחיו באזור. ייחודו של מקצוע לימודי א"י הוא במפגש הערכי והבלתי אמצעי שלו עם נופי הארץ, אתריה ומורשתה. בשל כך יצאו הסטודנטים לשטח החל משנת הלימודים הראשונה. מתוך מטרה לתת ידע רחב אבל גם מעמיק בתולדות הארץ ומתוך התאמה לתוכנית הלימודים  של משרד החינוך, הסטודנט ילמד, יסייר ויתמקצע בחבלי ארץ שונים: התכנית מתמקדת באזורי הגליל, הגולן וירושלים. 

הלימודים יתמקדו באזורים:

אזור הגליל והגולן - האזור הקרוב והטבעי ללומדים במכללת אוהלו.

אזור ירושלים - העיר המרכזית בתולדות הארץ והחיים בתוכה.

בתוכנית יילמדו קורסים במתודיקה של המקצוע שיכללו את נושאי הלמידה החוץ כיתתית, וכן תינתן הדרכה בכתיבת גיאוטופ וכתיבת מבחנים, כנדרש במשרד החינוך מהמורים המקצועיים. *השלמת תעודת הוראה למורה של"ח: סטודנטים המעוניינים להרחיב את תעודת ההוראה ולקבל בנוסף תעודת מורה לשל"ח, ילמדו סמינריון שנתי נוסף המותאם לדרישות הפיקוח על הוראת השל"ח במשרד החינוך. סטודנטים שיעמדו בדרישות המסלול ובדרישות משרד החינוך יקבלו הכרה בלימודים כחלק מהקורס הארצי למדריכי של"ח של משרד החינוך, וכן עדיפות בקבלה.

 * תעודת מורה לשל"ח ניתנת ע"י הפיקוח על הוראת השל"ח במשרד החינוך בלבד.


 

למה ללמוד הוראת חינוך מיוחד בקמפוס אוהלו
 

מטרות התכנית: 

  1. הכשרת מורים לחינוך מיוחד המצוידים בידע רב בכל הנוגע לחינוך אוכלוסיות תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים, תוך הכרת רצף המסגרות מהמשלבות (אינטגרטיביות ועד הנפרדות (סגרגטיביות).

  2. הקניית ידע מקיף ומעמיק בתחומי הדעת השונים הקשורים בחינוך מיוחד, ידע המבוסס על מחקרים ותיאוריות שונות שהובילו לגישות ושיטות הוראה מגוונות.

  3. העמקת הידע אודות מגוון אוכלוסיות תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים, כולל הכרת הדרכים לשילוב מרבי ומיטבי, חינוך, טיפול ושיקום. הקניית כלים ודרכים ליצירת חיים של איכות בקרב תלמידים עם צרכים מיוחדים.

  4. פיתוח יכולת עבודה בצוות רב מקצועי לקידום תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים.

  5. מתן דגש על שילוב התאוריה והמעשה. בצד הקניית הידע התיאורטי, תיערך התנסות במערכות חינוך שונות בהן יוכלו פרחי ההוראה להתנסות וליישם את הנלמד בתכנית ההכשרה, תוך ליווי ותמיכה של סגל ההוראה וההכשרה בחוג.

  6. הקניית כלים מחקריים במטרה לבסס את התפתחותם המקצועית של פרחי ההוראה באמצעות קריאת מחקרים והבנתם. עידוד וקידום הסטודנטים לחקור את עבודתם בשדה ההוראה והחינוך.

  7. פיתוח הקשר בין החוג לחינוך מיוחד לקהילה בצפון הארץ. מיקום החוג כמקור ידע אקדמי הנותן מענה ומסייע לקהילה.

 

איך זה עובד? 

הלימודים האקדמיים נמשכים ארבע שנים. במתכונת דו-חוגית:

במסלול יסודי ניתן לשלב חינוך מיוחד עם דיסציפלינות – לשון עברית, יהדות, מדעים.

במסלול על יסודי ניתן לשלב חינוך מיוחד עם דיסציפלינות – לשון עברית, יהדות , לימודי ארץ ישראל.

 

בשנה ראשונה הסטודנטים לומדים קורסי חינוך ויסוד וכן קורסי ליבה ומבואות בדיסציפלינה כגון : מבוא לחינוך מיוחד, מבוא לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, התפתחות שפה תקינה ולקויה, פילוסופיה ומדיניות של שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך ה"רגיל", מבוא ללקויות למידה, מוכנות בתחומי הקריאה והכתיבה.

בשנה שניה ושלישית הסטודנטים מרחיבים את קורסי הדיסציפלינה ולומדים קורסים  כגון: הפרעות רגשיות והתנהגותיות, התמודדות המשפחה בגידול הילד עם הצרכים המיוחדים, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוכנות לחשבון, על הרצף האוטיסטי, עבודת הצוות הרב מקצועי, האמנות ככלי בחינוך המיוחד, לקויות למידה איתור והתערבות, כישוריי חיים הוראה תומכת אוטונומיה והוראת הקריאה והכתיבה בחינוך המיוחד ועוד.

בשנה שלישית ורביעית לומדים הסטודנטים  בנוסף לתכנית הלימודים הסטודנטים מגוון קורסי בחירה: התמודדות קבוצתית עם היבטים חברתיים בחינוך המיוחד, למידה מתווכת והוראה דינמית, הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות ויישומי מחשב ככלי בעבודת המורה בחינוך המיוחד.

שנה רביעית: בשנה הרביעית הסטודנטים משלבים סטאז' במקביל לקורסים שנותרו בדיסציפלינה. סטאז' מיועד להענקת רישיון הוראה ממשרד החינוך והוא לא מהווה חובה עבור זכאות בלימודי תואר ראשון.

 

הכשרה מעשית

ההתנסות בהוראה בחינוך מיוחד במסגרת הלימודים בקמפוס אוהלו לחדשנות בחינוך ובהוראה נעשית בדגם התנסות קלינית, המאפשרת לסטודנט ליישם תיאוריות שלמד, תוך התנסות בשדה החינוך המיוחד לגווניו, קבלת מודל ממורה מנוסה והדרכה ספציפית ממדריך פדגוגי מטעם קמפוס אוהלו.

בשנה שניה - מתנסה הסטודנט בבית ספר לחינוך מיוחד בדגם התנסות מסורתית. התנסות תלווה בקורס דידקטיקה. ההתנסות תתקיים בכיתות רגילות, בו ירכוש הסטודנט מיומנויות הוראה בסיסיות בחינוך הרגיל. ההתנסות תלווה גם היא  בקורס דידקטיקה.

בשנה שלישית – ישתתף הסטודנט בתכנית "אקדמיה כיתה". במסגרת ההתנסות יתלווה הסטודנט למורה מכשיר משלב בבית הספר, יעבוד איתו בצמוד על הוראה פרטנית וקבוצתית של ילדי שילוב. במקביל, יתנסה הסטודנט עם מורה דיסציפלינרי נוסף, על פי תכנית הלימודים הנוספת שבחר, ויתערה בחיי בית הספר החל משלב תכנון הלימודים, ניהול כיתה, ארגון וייזום אירועים, תקשורת עם הורים, ועוד. ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה שיתמקד בשילוב  ובקורס דידקטיקה דיסציפלינרי.

הסטודנטים יכולים ללמד בבתי הספר של חינוך מיוחד בין הכיתות א- יב או בתחום דעת נוסף שבחרו ללמוד לפי חלוקה של יסודי בין הכיתות א' - ו' או על יסודי ז' - י' .

לצפייה בתנאי הקבלה 

 




 

 

 

ראש המסלול – ד"ר אדוה זילברשטיין חכם

החינוך המיוחד בקמפוס אוהלו בעל החזון  "חנוך לנער על פי דרכו" (משלי כ"ב, ו).

המסלול לחינוך מיוחד יוצא מתוך הגישה החינוכית הומניסטית, על פיה, התלמיד ומשפחתו נמצאים במרכז התהליך החינוכי.

המסלול מכשיר אנשי חינוך איכותיים, מקצועיים, עם ידע אקדמי רב בשיטות ובדרכי הוראה בשילוב טכנולוגיות מתקדמות וחדשנות, שיקדמו את התלמידים המשתייכים לאוכלוסיות השונות בחינוך המיוחד בצורה המיטבית.

אנו משלבים בהכשרתנו ידע אקדמי עם התנסות מעשית במסגרות חינוך המשלבות תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים ומסגרות חינוך מיוחד. אנו מאמינים ושואפים לעשייה חינוכית איכותית, בוגרינו יהוו מובילי מערכת החינוך בחינוך המיוחד. 

תכנית הלימודים מיועדת לגילאי 6-21 מתנהלת כתכנית לסטודנטים סדירים, הסבה לחינוך מיוחד ותעודת הוראה.

 

 

ראש המסלול – דר' זילברשטיין חכם אדווה, מרצה 

 

מרצה בכיר 

דר' גייגר אורה 

דר' יפה יוסי 

מורה 

דר' אגוז ליבשטיין טופז

דר' נייפלד עדני 

דר' רונן טלי

דר' שכטר לרנר מיכל

דר' שני דרור 

גב' לילי קמה

ההתנסות בהוראה בחינוך מיוחד במסגרת הלימודים בקמפוס אוהלו לחדשנות בחינוך ובהוראה נעשית בדגם התנסות קלינית, המאפשרת לסטודנט ליישם תיאוריות שלמד, תוך התנסות בשדה החינוך המיוחד לגווניו, קבלת מודל ממורה מנוסה והדרכה ספציפית ממדריך פדגוגי מטעם קמפוס אוהלו.

ההתנסות בהוראה מבקשת לחשוף בפני הסטודנט את עבודת המורה לחינוך מיוחד, על מגוון אופניו החל משילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתה רגילה, לכיתות מיוחדות ובתי ספר המיועדים לבעלי מוגבלות קשה. ההתנסות בחינוך המיוחד מתבצעת תוך פעילות יזומה והשתלבות בחיי בית הספר , ומיועדת לטפח בסטודנט את תחושת היעוד  והשליחות למקצוע, לשכלל את יכולות ההוראה שלו בסביבה תומכת ומעצימה ולשפר את הביטחון העצמי שלו בתחום.

סגל קמפוס אוהלו, מלווה את ההתנסות של הסטודנט בשטח בקורס דידקטיקה של החינוך המיוחד, המביא מודלים ותיאוריות חינוכיות מוכרות וחדישות, המבוססות על ביבליוגרפיה עדכנית. המכללה מלווה את התנסותם של הסטודנטים במחקרים הבאים לחדש ולשפר את ההכשרה.

ייחודיותו של קמפוס אוהלו לחדשנות בחינוך ובהוראה, כקמפוס פורץ דרך בתחום הפדגוגיה החדשה, שילוב הטכנולוגיה בהוראה ומרחבי למידה דינאמיים, בא לידי ביטוי בעבודת הסטודנט בשדה החינוכי, המביא עימו לבתי הספר המכשירים, דרכי הוראה חדישות ושימוש בטכנולוגיה. הקמפוס מלווה את הסטודנט ביישום דרכי ההוראה החדשות במהלך התנסותו

במהלך לימודיו מתנסה הסטודנט בעבודה מעשית בבתי הספר (בהתאם למסלול הלימודים) ומיישם את הקורסים הנלמדים בחינוך ובדיסציפלינה לפי תכנית ספיראלית מתפתחת.

סטודנטים ל- B.Ed  בחינוך מיוחד 6-21

בשנה ב' מתנסה הסטודנט בבית ספר לחינוך מיוחד בדגם התנסות מסורתית. התנסות תלווה בקורס דידקטיקה. ההתנסות תתקיים במקביל ל"התנסות כוללת" בדגם PDS בכיתות רגילות, בו ירכוש הסטודנט מיומנויות הוראה בסיסיות בחינוך הרגיל. ההתנסות תלווה גם היא בקורס דידקטיקה.

בשנה ג' – ישתתף הסטודנט בתכנית "אקדמיה כיתה". התנסות אינטנסיבית בהיקף של שלושה ימים בשבוע, החל מפתיחת שנת הלימודים של מוסדות החינוך (סוף אוגוסט). במסגרת ההתנסות יתלווה הסטודנט למורה מכשיר משלב בבית הספר, יעבוד איתו בצמוד על הוראה פרטנית וקבוצתית של ילדי שילוב. במקביל, יתנסה הסטודנט עם מורה דיסציפלינרי נוסף, על פי תכנית הלימודים הנוספת שבחר, ויתערה בחיי בית הספר החל משלב תכנון הלימודים, ניהול כיתה, ארגון וייזום אירועים, תקשורת עם הורים, ועוד. ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה שיתמקד בשילוב  ובקורס דידקטיקה דיסציפלינרי.

בשנה ד' ­ כלל הסטודנטים יצאו לשנת התמחות בהוראה (סטאז) במסגרת יחידת הסטאז'.

סטודנטים לתעודת הוראה/ סטודנטים להסבה

בשנה הראשונה ללימודיהם יתנסו בפדגוגיה חדשנית והוראת עמיתים בתפיסת הוראה כוללת בהיקף בתוך המכללה.

בשנה השנייה ללימודיהם ישתתפו בהתנסות בבתי ספר של חינוך מיוחד או בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים.  ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה של החינוך המיוחד.

מדריכים פדגוגיים

הקורסים וליווי ההתנסות הנם באחריות המדריכים הפדגוגיים. במסגרת ההדרכה יבקר המד"פ בבתי הספר, יצפה בסטודנטים בעבודתם ויעריך את הוראתם.

בתוכנית "אקדמיה כיתה" מלווים הסטודנטים, בנוסף למדריך הפדגוגי הדיסציפלינרי, במנחה אקדמי של התוכנית, אשר נוכח בבתי הספר אחת לשבועיים, תומך בסטודנטים ברמת ההשתלבות בבית הספר והקשר עם המורה המכשיר ויועץ בשילוב פדגוגיה חדשה בהוראה.

שעות מענה טלפוני: 10:00-13:00  
שעות קבלה: 9:00-10:00, 14:00-15:00

גב' אדוה מאיירס-קלפון - רכזת החוג לחינוך והוראה, טלפון:  04-6825014, דוא"ל : advam@telhai.ac.il

 

גב' זיוה חדד - רכזת החוג לחינוך והוראה, טלפון:  04-6825012, דוא"ל : zivah@telhai.ac.il

 

מתעניינים בלימודים? מלאו פרטים וניצור איתכם קשר או חייגו 5051*

לימודים בקהילה חמה ותומכת

מכללת "אוהלו" לחינוך ולהוראה שוכנת בקצרין אשר בגולן, במרכזה של אחת משמורות הטבע המרהיבות בנופי הארץ. באוהלו, קהילה ומגורי סטודנטים איכותיים וסל מלגות נרחב.

              
תמונות מהמכללה
יצירת קשר מלאו פרטים או חייגו

5051*