דלג לתוכן המרכזי

חינוך והוראת מתמטיקה - על יסודי

  • לימודי מתמטיקה
  • דבר ראש התכנית
  • סגל התכנית
  • התנסות מעשית
  • יצירת קשר
לימודי מתמטיקה
דבר ראש התכנית
סגל התכנית
התנסות מעשית
יצירת קשר

תוכנית הלימודים להוראת המתמטיקה, בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, תכשיר אתכם להיות מורים מובילים למתמטיקה בבתי-הספר העל-יסודיים בכיתות ז'-י'. 

במהלך הלימודים תכירו את יסודות המתמטיקה המודרנית והיבטים פסיכולוגיים, חברתיים וקוגניטיביים של למידה במתמטיקה; תגייסו את המודל המתמטי לתיאור וניתוח בעיות מדעיות ולניתוח כמותי כמרכיב יסודי של החשיבה הביקורתית; תתעמקו בבעיות פילוסופיות עם חווית המתמטיקה כמשחק ושעשוע מהנה; ותשתמשו במחשב לביצוע חישובים, לניתוח נתונים תיאורי והיסקי, לבניית הדמיות לצורך חיזוי, להמחשת רעיונות מתמטיים וככלי לפיתוח עבודת צוות ועוד.
 

למה ללמוד הוראת מתמטיקה בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה​

 

מטרות

  • הכרות מעמיקה בין הסטודנט המתעתד להיות מורה למתמטיקה לבין עולם המתמטיקה.

  • איזון בין החלק המתמטי לבין יישום בבתי ספר.

  • בניית הידע וההבנה של הסטודנטים על אודות למידת מתמטיקה של התלמידים. 

  • ננסה לבנות אצל הסטודנטים מערכת אמונות בדבר תרבות הכיתה הרצויה והדרכים לפתח את אותה תרבות בכיתות ההוראה. כהשלמה להבנה התיאורטית, הסטודנטים ירכשו כלים מתודולוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה באופן כללי וגם כלים שמותאמים למקצועות ייחודיים.         

  • גולת הכותרת של הקורסים בחינוך המתמטי היא ההתנסות המעשית. שם שאיפתנו היא שהסטודנטים ייצפו במורים מנוסים ויתנסו בעצמם בכיתות בכל האמור לעיל. במהלך ההתנסות יוכלו הסטודנטים להביא לידי מעשה את התיאוריות וליישם את תוצאות המחקרים, בכיתות ממש.

 

יעדים

  • מתן כלים להוראת המתמטיקה בבניית תכניות לימוד בבתי הספר.

  • פיתוח מיומנויות ליישום הידע שנרכש במהלך הלימודים והטמעתו בבתי הספר ובקרב הקהילה.

  • שילוב טכנולוגיות חדישות כחלק מדרכי הוראת המתמטיקה.

 


איך זה עובד?

 

הלימודים כוללים 3 שנות לימוד, ושנה נוספת לסטאז'. מתווה המסלול מורכב מ 90 שעות שנתיות (לא כולל הסטאז').

 

שנה א'-  לימודי יסוד במתמטיקה, שמהווים את הבסיס לכל המקצועות המתמטיים. בנוסף נלמדים שני קורסי יסוד במדעי המחשב (שהם בסיס חשוב לעבודה עם כלים מתמטיים ממוחשבים). הלימודים בשנה א' יתקיימו בחוג למדעי המחשב בקמפוס מדעים.

שנה ב'- נלמדים קורסים בחינוך המתמטי ובלימודי חינוך כלליים; נלמדים קורסים מתמטיים מתקדמים; בשנה זו מתחילה התנסות של חצי יום בשבוע, בליווי של סדנת דידקטיקה.

שנה ג'- מתנסים יומיים בשבוע בבתי ספר על יסודיים ונלמדים קורסי מתמטיקה מתקדמים, קורסי חינוך מתמטי, ושתי סמינריונים במחקר מתמטי והוראת המתמטיקה.

שנה ד'- העומדים בתנאים יכולים להתחיל בסטאז'. הסטאז' בהוראה מתקיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'. סטאז' מיועד להענקת רישיון הוראה ממשרד החינוך והוא לא מהווה חובה עבור זכאות בלימודי תואר ראשון.

 

מידע נוסף על התכנית:

 

התכנית מורכבת משלושת תחומי הדעת:

 

התחום המתמטי 

 

מטרת הלימודים בחלק המתמטי של התכנית היא לערוך היכרות מעמיקה בין הסטודנט המתעתד להיות מורה למתמטיקה, לבין עולם המתמטיקה. המטרה היא להעשיר את הידע של הסטודנט, תוך פיתוח וביסוס מיומנויות חשיבה ולמידה. שאיפתנו היא לתת לסטודנט במהלך הלימודים כלים שישמשו אותו כל חייו. 

בתחום המתמטי התכנית מציעה מגוון קורסים מסוגים שונים. בקורסים אלה, קיים איזון בין החלק המתמטי הטהור של הקורס לבין ההיכרות עם היישומים. מטרתו של הגיוון היא לתת לסטודנט חוויה מתמטית עשירה ומאוזנת. חלק מהקורסים יעסקו במתמטיקה טהורה בהם ניתן להכיר מצד אחד את מבנה המתמטיקה המודרנית, לעסוק בשאלות פילוסופיות עמוקות ומהצד השני לחוות את המתמטיקה כמשחק ושעשוע מהנה. קבוצה אחרת של קורסים היא של הקורסים היישומיים שבהם למושגים ולתוצאות הנלמדות יש חשיבות במדעים ובמקצועות ההנדסה. תלמידינו ילמדו להכיר את המודל המתמטי ככלי לתיאור וניתוח בעיות מדעיות ואת חשיבותו של הניתוח הכמותי כמרכיב יסודי של החשיבה הביקורתית. במהלך לימודיו ייחשף הסטודנט לשימושים הרבים שיש למחשב, ככלי לביצוע חישובים, ניתוח נתונים, בניית הדמיות לצורך חיזוי, המחשת רעיונות מתמטיים וככלי שמאפשר עבודת צוות. 

 

תחום חינוך ופדגוגיה 

 

הלימודים בתחום זה יתקיימו עם כלל תלמידי הקמפוס. לחלק זה של התוכנית שני חלקים: עיוני ומעשי. החלק הראשון עוסק ביסודות העיוניים של החינוך ומדעי היסוד שלו. בחלק השני, המטרה היא להביא ליישום ידע מתוך היסודות העיוניים של החינוך ומדעי היסוד שלו על סוגיות מציאותיות. 

 

תחום החינוך המתמטי 

 

תחום החינוך המתמטי משלב את שני התחומים הקודמים. נרצה לבנות את הידע וההבנה של הסטודנטים על אודות למידת מתמטיקה של התלמידים בשלושה היבטים:  

תפיסות התלמידים - בהיבט זה ילמדו הסטודנטים נושאים הקשורים לתפיסות התלמידים ולדרכי החשיבה שלהם. 

תבניות ידע שונות  ומגוונות, כגון: הבנה מול ידיעה, הבנה "רציונלית"- מול הבנה "אינסטרומנטלית", המרכיבים  האלגוריתמיים, הפורמליים והאינטואיטיביים של הפעילות המתמטית.

 

תרבות כיתה

 

כאן נעסוק במאפיינים שונים של תרבות כיתה, כגון: שיח מתמטי ונורמות סוציו-מתמטיות. ננסה לבנות אצל הסטודנטים מערכת אמונות בדבר תרבות הכיתה הרצויה והדרכים לפתח את אותה תרבות בכיתות ההוראה. כהשלמה להבנה התיאורטית, הסטודנטים ירכשו כלים מתודולוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה באופן כללי וגם כלים שמותאמים למקצועות ייחודיים. גולת הכותרת של הקורסים בחינוך המתמטי היא ההתנסות המעשית. שם שאיפתנו היא שהסטודנטים ייצפו במורים מנוסים ויתנסו בעצמם בכיתות בכל האמור לעיל. במהלך ההתנסות יוכלו הסטודנטים להביא לידי מעשה את התיאוריות וליישם את תוצאות המחקרים, בכיתות ממש.
 

בוגרים ובוגרות 

 

מרבית בוגרי החוג מועסקים כמורים בבתי-ספר יסודיים ועל-יסודיים ברחבי הארץ. 

חלק מהבוגרים אף ממשיכים ללימודים מתקדמים (תואר שני ואף שלישי) בחינוך מתמטי ובתחומים אחרים באוניברסיטאות.

לצפיה בתנאי קבלה

ראש התכנית - ד"ר וישקאוצן סולומון (סולי)

 

תכנית ההוראה במתמטיקה מקנה לסטודנטים ידע מתמטי נרחב והיכרות עם הנושאים היסודיים בתחום. המטרה היא לפתוח לסטודנט צוהר לעולם המתמטיקה ולהכיר לו את יופיו ואת חשיבותו כבסיס לכל המדעים ולכל הפיתוחים הטכנולוגיים של האנושות.

בנוסף, התואר מקנה לסטודנטים כלים מתקדמים להוראת המתמטיקה, ממשחקים דידקטיים ועד לכלים הטכנולוגיים החדשניים ביותר, ומקנה את המיומנויות הנדרשות להוראת המתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים.

אנו, צוות ההוראה בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, מאמינים כי השכלה מתמטית רחבה תאפשר למורים הבנה עמוקה יותר, ותעזור להם להנחיל את אהבת המקצוע בבתי הספר בהם ילמדו.

לימודי התוכנית גם יקנו לסטודנטים גישה לפתרון בעיות מורכבות ויכולת חשיבה מופשטת, שילוו אותם בהמשך דרכם, ויאפשרו המשך לימודים אקדמיים לתארים מתקדמים.

 

ד"ר וישקאוצן סולומון (סולי)

ראש התכנית 

ראש התכנית: 

ד"ר וישקאוצן סולומון (סולי)

 

פרופסור חבר:

פרופ' פורמן גרגורי

 

מרצה בכיר:

 ד"ר דביר יואב

 ד"ר רון גילה

ד"ר בורג דוד

 

מרצה:

ד"ר בירנבוים אלעזר

ד"ר אתי נוי

 

מורה:

 ד"ר חילף נאדר

 

הדרכה פדגוגית:

ד"ר נאדר חילף

ההתנסות בהוראה במסגרת הלימודים בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה נעשית בדגם התנסות קלינית, המאפשרת לסטודנט ליישם תיאוריות שלמד, תוך התנסות בשדה החינוך, קבלת מודל ממורה מנוסה והדרכה ספציפית ממדריך פדגוגי מטעם הקמפוס.

סגל קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, מלווה את ההתנסות של הסטודנט בשטח בקורס דידקטיקה, המביא מודלים ותיאוריות חינוכיות מוכרות וחדישות, המבוססות על ביבליוגרפיה עדכנית. המכללה מלווה את התנסותם של הסטודנטים במחקרים הבאים לחדש ולשפר את ההכשרה.

ייחודיותו של קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, כקמפוס פורץ דרך בתחום הפדגוגיה החדשה, שילוב הטכנולוגיה בהוראה ומרחבי למידה דינאמיים, בא לידי ביטוי בעבודת הסטודנט בשדה החינוכי, המביא עימו לבתי הספר המכשירים, דרכי הוראה חדישות ושימוש בטכנולוגיה. המכללה מלווה את הסטודנט ביישום דרכי ההוראה החדשות במהלך התנסותו.

ההתנסות המעשית במתמטיקה מתמקדת בפיתוח וביסוס דרכי חשיבה דידקטית בהלימה למדדים, לנסיבות, למטרות ולתנאים המאפשרים קיומו של שיח בהשקה לתחומים התמטיים השונים הנלמדים בבית הספר והמהווים חלק בלתי נפרד מהפעילות השיחית האנושית.

 

שלבי ההכשרה:

 

סטודנטים סדירים לתואר ראשון (B.Ed) בחינוך והוראת מתמטיקה

 

בשנה השנייה ללימודיהם, מתנסים הסטודנטים בהתנסות של חצי יום בשבוע. במקביל, הסטודנטים לומדים קורס דידקטיקה ורוכשים כלים לעבודת המורה.

בשנה השלישית, מתנסים הסטודנטים במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי המתמטיקה, בצמוד למורה מכשיר. במקביל נלמדות בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.

בשנה רביעית מתקיים הסטאז' בהוראה בבתי ספר על יסודיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.

 

סטודנטים לתעודת הוראה

 

בשנה הראשונה ללימודיהם, מתנסים הסטודנטים בקורס "התנסות חדשנית" המכיל פדגוגיה והתנסות של חצי יום בבתי הספר.

בשנה השניה מתנסים הסטודנטים במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי המתמטיקה, בצמוד למורה מכשיר. במקביל, לומדים בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.

בשנה השלישית מתקיים הסטאז' בהוראה בבתי ספר על–יסודיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.

 

סטודנטים לתואר שני מוסמך הוראה - M.Teach

 

סטודנטים לתואר שני מוסמך הוראה (M.Teach) מתנסים בשנה הראשונה ללימודיהם במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי המתמטיקה, בצמוד למורה מכשיר. במקביל, לומדים בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.

בשנה השניה ללימודיהם יכולים הסטודנטים להתחיל סטאז' בהוראה בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.

 

הדרכה פדגוגית

 

הקורסים וליווי ההתנסות הינם באחריות המדריכים הפדגוגיים של סגל התכנית. במסגרת ההדרכה יצפה המד"פ בסטודנט בביקוריו בבתי הספר ויעריך את הוראתו.

בתוכנית "אקדמיה כיתה" מלווים הסטודנטים, בנוסף למדריך הפדגוגי הדיסציפלינרי, במנחה אקדמי של התוכנית, אשר נוכח בבתי הספר אחת לשבועיים, תומך בסטודנטים ברמת ההשתלבות בבית הספר והקשר עם המורה המכשיר ויועץ בשילוב פדגוגיה חדשה בהוראה.

שעות מענה טלפוני: 10:00-13:00  
שעות קבלה: 9:00-10:00, 14:00-15:00

רכזת התכנית, עירית אזולאי

כתובת דוא"ל irita@telhai.ac.il

טלפון- 04-6825085

 

מתעניינים בלימודים? מלאו פרטים וניצור איתכם קשר או חייגו 5051*

לימודים בקהילה חמה ותומכת

מכללת תל-חי לחינוך ולהוראה שוכנת בקצרין אשר בגולן, במרכזה של אחת משמורות הטבע המרהיבות בנופי הארץ. בתל-חי, קהילה ומגורי סטודנטים איכותיים וסל מלגות נרחב.

              
תמונות מהמכללה
יצירת קשר מלאו פרטים או חייגו

5051*