דלג לתוכן המרכזי

חינוך והוראת יהדות - מסלול יסודי ועל יסודי

  • חינוך והוראת יהדות
  • דבר ראש התכנית
  • סגל התכנית
  • התנסות מעשית
  • יצירת קשר
חינוך והוראת יהדות
דבר ראש התכנית
סגל התכנית
התנסות מעשית
יצירת קשר

מערכת החינוך רואה חשיבות גדולה בהעמקת הלימוד בתחום לימודי היהדות מתוך הבנה כי לימוד זה יבסס את הזהות היהודית של התלמידים. ההנחה היא שביסוס הזהות יגביר את תחושת האחריות והמחויבות של התלמיד לחברה ולמדינה. מטרה זו עומדת בבסיס תכנית הלימודים של התכנית ללימודי יהדות.

הלימודים בתכנית מבוססים על תפיסת המונח "יהדות" כמונח המציין את מכלול היצירה היהודית לדורותיה למן התנ"ך ועד ימינו ומתאפיין במגוון רחב של גישות ותפיסות. מכלול זה נוצר תוך ניהול מתמיד של דיאלוג, שיש לו שתי פנים: דיאלוג בין-דורי יהודי ודיאלוג בין כל אחת מרבדי היצירות היהודיות לתרבויות הסובבות אותן. התרבות היהודית מתעצבת ומתעבה על ידי תהליכי הדיאלוג הכפולים הללו.

מגמת התכנית  היא להציג בפני הסטודנט את מרחב היצירה היהודית, לעודדו להרחיב את אופקיו ולבסס את ידיעותיו בתחומי הידע הרלוונטיים לתחומי ההוראה שלו ולתפקידו החינוכי בבית ספר ממלכתי כללי וממלכתי דתי. במסגרת הלימודים תינתן הבכורה ללימודי המקרא, שהם התחום העיקרי הנלמד במערכת החינוך. ילמדו גם קורסים בתושב"ע, במחשבת ישראל  ובנושאים המהווים ציר תוכן ללימוד רב-תחומי המשלב את שלושת תחומי הדעת והמדגימים דיאלוג יהודי בין-דורי. ידע זה יכלול מחד כלים להבנת השפה, התוכן ויכולת ההתמודדות עם הטקסטים בכל אחד מתחומי הדעת. מאידך, הסטודנטים ירכשו כלים שיאפשרו להם להעביר ידע זה לתלמידיהם. כך לצד הידע הרחב בתחומי הדעת יכירו הסטודנטים את התכנים הנדרשים על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך. התוכנית תכשיר את פרח ההוראה לשלב בין מקצועות הלימוד כך שיוכל לזמן לתלמידיו מרחב מסקרן ומאתגר אינטלקטואלית וחווייתית, שבו ילמדו את מורשתם על רבדיה וגישותיה וגם יגבשו את זהותם היהודית.

בנוסף, הכוונה היא שסטודנטים העוברים את ההכשרה יהיו מסוגלים לגשת גם לטקסטים אחרים אותם לא פגשו בלימודיהם הקשורים לכל אחד מתחומי הדעת. לבסוף יידרשו הסטודנטים לכתוב עבודה סמינריונית המשקפת את הידע שרכשו בתחומי הדעת השונים.

 

למה ללמוד הוראת יהדות בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה? 

 

· במסגרת הלימודים הסטודנטים רוכשים ידע רחב ומעמיק במרחב היצירה היהודית: לימודי מקרא, תושב"ע ומחשבת ישראל.

  הלימוד נעשה תוך מפגש עם מגוון דעות, שיטות ופרשנויות. הלימוד מסקרן ומאתגר אינטלקטואלית וחוויתית.

· הסטודנטים רוכשים כלים לניתוח טקסטים ממרחב היצירה היהודית.

· הסטודנטים רוכשים כלים להוראת החומר הנלמד בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים הממלכתיים והדתיים. חלק מהכלים הנרכשים הם חדשניים ומותאמים להוראה במאה ה-21.

·  הסטודנטים רוכשים ידע שמסייע להם בגיבוש הזהות היהודית שלהם. בעקבות זאת גדלה תחושת האחריות והמחויבות של הסטודנטים לחברה ולמדינה.

·  במסגרת הלימודים הסטודנטים פוגשים סטודנטים ומרצים מרקעים שונים. מפגש זה שנעשה מתוך כבוד הדדי הוא מפגש מפרה ומחנך לסובלנות.

·  במסגרת לימודי החוג מתקיים בית מדרש אקדמי המאפשר לסטודנטים לימוד חוויתי בו הוא נפגש עם נושאים ממרחבי עולם ההגות היהודית מעבר לחומר הנדרש ללימודי התואר.

 

 

איך זה עובד?

 

הנושאים הנלמדים:

 

מקרא:

 

א. קורסי מבוא הכוללים עיסוק בסוגיות נוסח המקרא, עריכת ספרי המקרא, המקרא לאור המפגש עם הארכיאולוגיה וספרות המזרח הקדום, לשון המקרא, החוק המקראי וההיסטוריה של עם ישראל בתקופת המקרא.

ב. קורסים העוסקים בסיפור המקראי החל מיסודות הסיפור המקראי דרך סיפורי התורה (הראשית, האבות, פרקי יוסף, יציאת מצרים, משה והמדבר), נביאים ראשונים (ההתנחלות, השופטים, ראשית המלוכה ועד לחורבן, סיפורי אליהו, אלישע ויונה) והמגילות (רות ואסתר).

ג. קורסים המכירים לסטודנטים את הספרים ויקרא, דברים, ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, משלי, איוב ותהלים, על סוגותיהם ונושאיהם המרכזיים.

 

תושב"ע:

 

א. קורסים החושפים את פעילותם ויצירתם של החכמים בתחומי ההלכה והאגדה. יינתן דגש היכרות עם מעשי החכמים וקריאתם לאור עולמם הרוחני של היוצרים במקומות הגיאוגרפים ובזמנים השונים בהם חיו.

ב. קורסים המפגישים את הסטודנטים עם סוגיות תלמודיות בתחומי המשפחה היהודית (בין בני הזוג ובין ההורים לילדיהם) ובתחומי מערכות היחסים בין היחידים ובינם לבין החברה בה הם חיים.

 

מחשבת ישראל:

 

א. קורסים הבוחנים את ההגות היהודית לדורותיה עד לעת החדשה ביחס למקרא ולזמנים ולמועדים.

ב. קורס העוסק בתולדות עם ישראל בעת החדשה שמציג לסטודנטים את שורשי התהליכים שגרמו ליצירת הזהויות השונות בעם היהודי ובחברה הישראלית של היום.

ג. קורסים העוקבים אחר מקומה של התפילה וארץ ישראל בהגות היהודית לדורותיה.

ד. קורס בהגותם של רמב"ם וריה"ל.

במסגרת הלימודים מתקיים קורס סמינריוני שמטרתו כתיבת עבודה המשלבת את תחומי הידע שהסטודנטים רכשו במשך שנות לימודיהם בתכנית.

 

הלימודים נפרשים על ארבע שנים. בשנתיים הראשונות כל הלימודים מתקיימים במכללה. בשנה השלישית משולבת עם הלימודים במכללה התנסות בהוראה בבתי הספר. השנה הרביעית היא שנת הסטאז'.

 

התכנית מורכבת מ:

 

1. לימודי יהדות - 32 ש"ש (64 נ"ז) במסלול העל-יסודי או 26 ש"ש (52 נ"ז) במסלול היסודי.

2.  דיסציפלינה נוספת - 26 ש"ש (52 נ"ז).

3. התנסות ודידקטיקה - 21 ש"ש (42 נ"ז).

4. לימודי חינוך - 13 ש"ש (26 נ"ז).

5. לימודי יסוד והעשרה - 8 ש"ש (16 נ"ז).

סה"כ 100 ש"ש (200 נ"ז) למסלול העל יסודי, 94 ש"ש (188 נ"ז) למסלול היסודי.

 

בוגרים ובוגרות

 

הבוגרים של התכנית ללימודי יהדות מלמדים בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, הממלכתיים והממלכתיים דתיים בכל אזור הגליל והגולן.

לצפיה בתנאי קבלה

דבר ראש התכנית - ד"ר גלעד ששון

 

עבור רבים החיים במדינת ישראל הם הבסיס לזהותם היהודית. החיים במדינה מפגישים אותנו עם התרבות היהודית, עם מנהגים, חגים, רעיונות ופרקטיקה דתית. אלא שזהות זו היא בסיסית ויש להעמיק אותה ולבסס אותה. ללימודי מקצועות היהדות במערכת החינוך תפקיד חשוב בהעמקת השורשים והיסודות של הזהות היהודית.

היצירה המרכזית הנלמדת במערכת החינוך היא התנ"ך. לימוד התנ"ך תורם רבות להכרת השורשים של העם ושל חיבורו לארץ. ספרי התנ"ך חושפים בפנינו את עולם הרעיונות והמצוות של אבות אבותינו לפני אלפי שנים. התנ"ך הוא הבסיס לקיומו וליעודו של העם היהודי.

לצד לימוד התנ"ך יש להכיר את ספרות חז"ל. ספרות זו מייצגת שלב משמעותי בעיצוב היהדות שבלעדיו קשה להבין את הפערים בין העולם המקראי ליהדות ההלכתית המוכרת לנו כיום. בנוסף, עולם הרעיונות של ספרות חז"ל הוא נדבך משמעותי בתרבות היהודית.

בנוסף לשני תחומים אלה גם לימוד מחשבת ישראל חשוב להעמקת הזהות היהודית. לימוד זה מפגיש אותנו עם עולם הרעיונות שהתפתח לאורך הדורות מתקופת המקרא ועד לימינו. ההתפתחות הזו היתה מתוך דיאלוג כפול. מחד דיאלוג אם הדורות הקודמים ומאידך דיאלוג עם הסביבה שמחוץ ליהדות. כדי להבין את עולם הרעיונות של העידן הנוכחי יש להכיר את השלבים שקדמו לו.

שלושת התחומים האלה נלמדים במסגרת התכנית ללימודי יהדות בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה. הסטודנטים הלומדים בתכנית רוכשים את הידע שמסייע להם להעמיק ולבסס את זהותם היהודית. את הידע הזה הם מעבירים הלאה לתלמידיהם במערכת החינוך. אנחנו מאמינים כי העמקת הזהות היהודית מובילה למחויבות ואכפתיות כלפי העם והמדינה. המחויבות הזו מובילה ללקיחת אחריות שתהפוך את החברה בה אנו חיים לחברה טובה יותר.

 

ד"ר גלעד ששון

ראש התכנית להוראת היהדות

ראש התכנית

ד"ר גלעד ששון

 

מרצה:

ד"ר דוד קליר

ד"ר אליעזר שריאל

ד"ר ירון זיני

גב' רחלה ליפשיץ

יוסף טוויל - מד"פ

ההתנסות בהוראה במסגרת הלימודים בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה נעשית בדגם התנסות קלינית, המאפשרת לסטודנט ליישם תיאוריות שלמד, תוך התנסות בשדה החינוך, קבלת מודל ממורה מנוסה והדרכה ספציפית ממדריך פדגוגי מטעם הקמפוס.

סגל קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, מלווה את ההתנסות של הסטודנט בשטח בקורס דידקטיקה, המביא מודלים ותיאוריות חינוכיות מוכרות וחדישות, המבוססות על ביבליוגרפיה עדכנית. המכללה מלווה את התנסותם של הסטודנטים במחקרים הבאים לחדש ולשפר את ההכשרה.

ייחודיותו של קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, כקמפוס פורץ דרך בתחום הפדגוגיה החדשה, שילוב הטכנולוגיה בהוראה ומרחבי למידה דינאמיים, בא לידי ביטוי בעבודת הסטודנט בשדה החינוכי, המביא עימו לבתי הספר המכשירים, דרכי הוראה חדישות ושימוש בטכנולוגיה. המכללה מלווה את הסטודנט ביישום דרכי ההוראה החדשות במהלך התנסותו.

ההתנסות המעשית במתמטיקה מתמקדת בפיתוח וביסוס דרכי חשיבה דידקטית בהלימה למדדים, לנסיבות, למטרות ולתנאים המאפשרים קיומו של שיח בהשקה לתחומים התמטיים השונים הנלמדים בבית הספר והמהווים חלק בלתי נפרד מהפעילות השיחית האנושית.

 

שלבי ההכשרה:

 

סטודנטים סדירים לתואר ראשון (B.Ed) בחינוך והוראת יהדות

 

בשנה השנייה ללימודיהם, מתנסים הסטודנטים בהוראה כוללת בבתי הספר. במקביל, הם לומדים קורס דידקטיקה כוללת ורוכשים כלים לעבודת המורה.

בשנה השלישית, מתנסים הסטודנטים במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בבית הספר בתחום לימודי היהדות (תנ"ך), בצמוד למורה מכשיר, במקביל להתנסות בתחום דעת נוסף אותו בחר הסטודנט. בקמפוס נלמדות תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.

בשנה רביעית  מתקיים הסטאז' בהוראה בבתי ספר בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.

 

סטודנטים לתעודת הוראה / הסבת אקדמאיים 

 

בשנה הראשונה ללימודיהם, מתנסים הסטודנטים בקורס "התנסות חדשנית" המכיל פדגוגיה והוראת עמיתים.

בשנה השנייה מתנסים הסטודנטים במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בבית הספר בתחום לימודי היהדות (תנ"ך), בצמוד למורה מכשיר . במקביל, לומדים בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.

בשנה השלישית  מתקיים הסטאז' בהוראה בבתי ספר על –יסודיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.

 

סטודנטים לתואר שני מוסמך הוראה - M.Teach

 

סטודנטים לתואר שני מוסמך הוראה (M.Teach) מתנסים בשנה הראשונה ללימודיהם במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי היהדות (תנ"ך), בצמוד למורה מכשיר. במקביל, לומדים בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.

בשנה השניה ללימודיהם יכולים הסטודנטים להתחיל סטאז' בהוראה בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.

 

הדרכה פדגוגית 

 

הקורסים וליווי ההתנסות הינם באחריות המדריכים הפדגוגיים. במסגרת ההדרכה יצפה המד"פ בסטודנט בביקוריו בבתי הספר ויעריך את הוראתו.

בתכנית "אקדמיה כיתה" מלווים הסטודנטים, בנוסף למדריך הפדגוגי הדיסציפלינרי, במנחה אקדמי של התכנית, אשר נוכח בבתי הספר אחת לשבועיים, תומך בסטודנטים ברמת ההשתלבות בבית הספר והקשר עם המורה המכשיר ויועץ בשילוב פדגוגיה חדשה בהוראה.

שעות מענה טלפוני: 10:00-13:00 

שעות קבלה: 9:00-10:00, 14:00-15:00

 

 גב' אדוה מאיירס-קלפון - רכזת החוג לחינוך והוראה , טלפון : 04-6825014 , דוא"ל : advam@telhai.ac.il

 

גב' זיוה חדד - רכזת החוג לחינוך והוראה, טלפון: 04-6825012 , דוא"ל : zivah@telhai.ac.il

מתעניינים בלימודים? מלאו פרטים וניצור איתכם קשר או חייגו 5051*

לימודים בקהילה חמה ותומכת

מכללת תל-חי לחינוך ולהוראה שוכנת בקצרין אשר בגולן, במרכזה של אחת משמורות הטבע המרהיבות בנופי הארץ. בתל-חי, קהילה ומגורי סטודנטים איכותיים וסל מלגות נרחב.

              
תמונות מהמכללה
יצירת קשר מלאו פרטים או חייגו

5051*